‘We moeten veel meer laten zien hoe mooi en hoe belangrijk dit werk is’

07/04/2022
Delen via \a\a

Personeelstekorten. Heel veel sectoren van de economie kunnen erover meepraten. De zorg is zo’n sector. Maar hoe zit het eigenlijk bij Axxicom Thuishulp? Ook daar merken we dat het krijgen van medewerkers er niet eenvoudiger op is geworden. Daarom steken we nóg meer energie in de werving. Met resultaat tot nu toe.

Thuishulp Yuri kijkt vrolijk lachend in de camera met stofzuiger om zijn nek

‘Ja, we hebben een krappe arbeidsmarkt’, zegt Carmen van den Berg, als projectmanager verantwoordelijk voor de personeelswerving bij Facilicom Group (waar Axxicom Thuishulp deel van uitmaakt). ‘We hebben wat minder sollicitanten, omdat er veel concurrentie is, en de vergrijzing gaat door. Maar het lukt ons nog steeds om mensen te krijgen, al duurt het wel langer.’

Als senior recruiter is Daisy van Ophuizen degene die de eerste telefonische selectie doet: is deze kandidaat wel geschikt voor een baan als thuishulp? Zo ja, dan verwijst Daisy die kandidaat door naar een leidinggevende op de werkvloer. ‘We moeten buiten onze kaders gaan denken. Die kaders zijn de harde functie-eisen.’ Ze geeft een simpel voorbeeld. ‘Voorheen kon iemand die allergisch was voor dieren of die niet tegen tabaksrook kon niet bij ons komen werken. Nu zeggen we: we gaan een programma maken zodat die persoon wel bij ons kan komen, maar niet bij iemand wordt geplaatst die rookt. De luxe om iemand af te wijzen hebben we niet meer. We kijken daarom welke handvatten we iemand geven zodat hij wel aan de slag kan.’

‘Veel meer dan schoonmaker’

Sollicitanten moeten vaak ook enthousiast worden gemaakt voor het vak, merkt Daisy. ‘We zijn een hartstikke leuke werkgever, maar we moeten wel meer laten zien hoe mooi en hoe belangrijk dit werk is. We komen er steeds meer achter dat mensen denken dat het niet uitmaakt of je schoonmaker bent of thuishulp. Maar je bent veel meer dan een schoonmaker. Je maakt deel uit van het leven van mensen. Die kijken er vaak elke week naar uit dat je komt.’

Werven via social media

Veel meer dan voorheen steekt Axxicom Thuishulp tijd (en geld) in het zoeken van sollicitanten. Bijvoorbeeld door veel gebruik te maken van social media. Carmen: ‘Bij de ene gemeente werkt het beter als we op social media adverteren, bij de andere gemeente werken we met banensites. Dat is per gemeente anders.’ 

Medewerkers vasthouden

Mensen krijgen is één, maar die medewerkers vasthouden is twee weet Christy van der Roest, als HR business partner verantwoordelijk voor personeelszaken bij Axxicom Thuishulp. ‘We hebben bijvoorbeeld een app ontwikkeld voor mensen die nieuw in dienst komen. De app geeft meer duidelijkheid over wat Axxicom Thuishulp hen te bieden heeft. En waar ze voor wat terecht kunnen. Op deze manier hopen we dat medewerkers zich meer verbonden gaan voelen met hun rol en met onze organisatie.’

Waardering voor thuishulpen

Ook ziet Christy een stijging van het verzuim, deels door corona. ‘Daardoor zijn er langere wachttijden voor operaties of psychische hulp. Dit heeft weer effect op het verzuimcijfer.’ Wel doet Axxicom Thuishulp er alles aan om de hulpen te waarderen. Christy: ‘Ja, we doen daar heel veel aan: kort geleden een notitieboekje met leuke thuishulpverhalen, een coronabonus, een kerstpakket... maar de echte waardering ervaren thuishulpen vaak van klanten. Dat maakt het werk ook zo mooi.’