‘Ik merk gelijk aan klanten hoe ze zich voelen’

‘Ik merk gelijk aan klanten hoe ze zich voelen’

Thuishulp Samila

Maak kennis met Samila

‘Een blije klant die mijn hulp waardeert maakt mij supergelukkig!’ Zo, over enthousiaste thuishulpen gesproken. Samila is er in ieder geval één. Zij is thuishulp voor de regio’s Brabantse Wal en Bergen op Zoom-Zuid. Samila: ‘Elke woning vertelt een eigen verhaal.’

Als thuishulp vervul je een belangrijke rol in iemands leven, weet ze. ‘Door jouw hulp kunnen ouderen en mensen met een beperking zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving blijven wonen. Fijn om als thuishulp hier aan bij te dragen. Ik vind het uniek werk. Je komt bij mensen thuis, elke woning is anders.’ Het is niet alleen het werk dat haar aanspreekt. De keus voor Axxicom Thuishulp was een bewuste, zegt Samila. ‘Het is een fijne thuishulporganisatie. Ik heb bij Axxicom Thuishulp de regie over mijn eigen agenda. Je kunt flexibel werken en je eigen planning organiseren. Ik heb nog één kind op de basisschool. Ik plan mijn werk dus onder schooltijden. En ik voel me vrij om vragen te stellen en anderen aan te spreken.’

Verbonden met het team

Ook werken in teams, zoals Axxicom Thuishulp doet, heeft haar voorkeur. ‘Ja, zelfstandig werken en toch onderdeel zijn van een hecht en gezellig team vind ik heel belangrijk. We voelen ons verbonden met elkaar, en met onze klanten. We steunen elkaar, we helpen elkaar met invallen en we geven elkaar feedback. We zien elkaar niet zo vaak, maar we hebben wel bijna dagelijks online contact.’

Klanten informeren

Samila komt bij haar klanten - ‘ik ben supertrots op hen!’ - om het werk te doen dat zij niet meer kunnen. Toch probeert ze een klant aan het werk te zetten, om iemand actief te houden. ‘Ik stimuleer klanten om samen het huishouden te doen. Ik geef ze ook graag informatie over wat activiteiten buiten de deur, of zaken als maaltijdvoorziening en persoonsalarmering.' Een oogje in het zeil houden is tegenwoordig ook de verantwoordelijkheid van een thuishulp. Iets wat Samila bijna onbewust af gaat. ‘Ik merk gelijk aan klanten hoe ze zich voelen. ik ben altijd heel alert. Signaleer ik iets, dan bespreek ik het. Of ik vraag het wat ze nodig hebben of waar ik hen mee kan helpen.’